Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie pod nazwą "Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia Psychicznego "Wzajemna Pomoc" w Radomiu", zwane dalej "Stowarzyszeniem" jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną. Działa na podstawie ustawy z dnia 7.04.2989 r. Prawo o Stowarzyszeniach oraz w oparciu o Ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003 r., statut i regulaminy. Stowarzyszenie może używać skrótu: Stowarzyszenie "Wzajemna Pomoc" w Radomiu.

§ 2

1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Radom.

3. Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność statutową przez czas nieograniczony na rzecz osób chorych psychicznie, neurologicznie, ich rodzin i opiekunów oraz osób wymagających wsparcia psychicznego.

§ 3

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania oraz utrzymywać kontakty z osobami zamieszkującymi za granicą w ramach realizacji swoich zadań statutowych.

§4

Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Rozdział II
Cele i środki realizacji.

§ 5

1. Celem Stowarzyszenia jest:

  1. świadczenie różnorodnych form pomocy społecznej dla osób chorych psychicznie, neurologicznie, ich rodzin i opiekunów, oraz wyrównywanie szans tych osób,
  2. inicjowanie i organizowanie samopomocy wzajemnej w dążeniu do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie,
  3. zapewnienie opieki i ochrony prawnej,
  4. organizacja działalności rehabilitacyjnej, oświatowej, edukacyjnej, kulturalnej, krajoznawczej oraz na rzecz ochrony środowiska,
  5. promocja i ochrona zdrowia psychicznego,
  6. upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
  7. promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa,
  8. upowszechnianie i ochrona praw konsumentów.

2. Dla realizacji powyższych celów Stowarzyszenie:

  1. prowadzi działalność informacyjno-edukacyjną dla osób, rodzin i całego społeczeństwa na temat chorób i zaburzeń psychicznych, ich leczenia i zapobiegania,
  2. współpracuje z psychiatryczną służbą zdrowia w kierunku rozwoju form pośrednich lecznictwa psychiatrycznego: oddziałów dziennych, zespołów hospitalizacji domowej, hosteli, klubów pacjentów psychiatrycznych, ośrodków wsparcia społecznego, mieszkań chronionych, ośrodków rehabilitacji zawodowej,
  3. pomaga w uzyskaniu pracy oraz wpływa na właściwy stosunek zakładów pracy do zatrudnionych w nich osób z zaburzeniami psychicznymi i chorych neurologicznie,
  4. odzuje kontakty i współpracuje z władzami administracji państwowej, samorządowej, organizacjami społecznymi, instytucjami religijnymi,
  5. przedstawia potrzeby Stowarzyszenia odpowiednim władzom i całemu społeczeństwu,
  6. upowszechnia idee, cele Stowarzyszenia poprzez korzystanie ze środków masowego przekazu,
  7. inicjuje prace badawcze i legislacyjne dotyczące warunków życia i bytu ludzi chorych psychicznie i neurologicznie,
  8. organizuje turnusy rehabilitacyjne, imprezy kulturalne, sportowe, turystyczne i inne integrujące osoby niepełnosprawne,
  9. prowadzi punkt informacyjny i klub dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, oraz reprezentuje osoby niepełnosprawne, w urzędach i sądach,
  10. gromadzi środki pieniężne na realizację celów stowarzyszeniowych, zgodnie z § 22 pkt.2 statutu,
  11. Stowarzyszenie prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.

Szczegółowe zasady i warunki realizacji celów określają regulaminy wewnętrzne Stowarzyszenia.

 

3. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
Stowarzyszenie do realizacji swoich celów statutowych może zatrudnić pracowników, w tym również własnych członków.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 6

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. Członków zwyczajnych
  2. Członków wspierających
  3. Członków honorowych


§7

Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która popiera cele Stowarzyszenia i zadeklaruje opłacenie składki członkowskiej.

§ 8

Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc Stowarzyszeniu.

§ 9

Członkostwo honorowe może nadać Walne Zebranie w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ludziom zasłużonym w niesieniu pomocy Stowarzyszeniu.

§ 10

Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje swoją uchwałą Zarząd Stowarzyszenia.

§11

Członkowie zwyczajni są zobowiązani:

  1. dbać o rozwój Stowarzyszenia i realizowanie jego celów,
  2. przestrzegać postanowień statutu Stowarzyszenia, oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
  3. brać udział w pracach Stowarzyszenia,
  4. płacić regularnie składki członkowskie.


§12

Członkowie zwyczajni mają czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia oraz głos stanowiący na Walnych Zebraniach; mogą korzystać z pomocy Stowarzyszenia i zgłaszać wnioski dotyczące jego działalności.

§ 13

  1. Członkowie wspierający i honorowi nie mają czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia, ani głosu stanowiącego na Walnych Zebraniach, mają jednak prawo do uczestnictwa w zebraniach i Walnych Zebraniach, jak również do brania udziału w pracach Stowarzyszenia.
  2. Członkowie honorowi nie mają obowiązku uiszczania wpisowego ani składek członkowskich.


§14

Wszyscy członkowie Stowarzyszenia mają prawo do korzystania z pomieszczeń i urządzeń Stowarzyszenia.

§15

Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:

  1. Wystąpienia ze Stowarzyszenia zgłoszonego pisemnie Zarządowi Stowarzyszenia.
  2. Wykluczenia ze Stowarzyszenia uchwałą Zarządu Stowarzyszenia w wyniku rażącego naruszenia statutu.
  3. Skreślenia przez Zarząd Stowarzyszenia z listy członków na skutek nie płacenia przez ponad 6 miesięcy składek członkowskich.
  4. Zgonu członka Stowarzyszenia.


Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia

§ 16

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie,
    2. Zarząd Stowarzyszenia,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa 4 lata.
  3. W przypadku ustąpienia w trakcie kadencji członków władz władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
  4. Walne Zebranie o charakterze nadzwyczajnym są zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia lub Komisję Rewizyjną będą wniosek lub 1/3 członków Stowarzyszenia.


§17

Uchwały władz zapadają większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W razie braku powyższego quorum zebranie może się odbyć po upływie 1/2 godziny od wyznaczonego terminu w drugim terminie.
Uchwały zebrania odbytego w drugim terminie zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych.

§18

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  2. uchwalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia,
  3. uchwalanie budżetu i zatwierdzanie sprawozdań finansowych,
  4. przyjmowanie sprawozdań z pracy Zarządu i udzielanie absolutorium,
  5. zatwierdzanie uchwał o przystąpieniu lub wystąpieniu Stowarzyszenia z innych organizacji, stowarzyszeń krajowych i zagranicznych o zbliżonym profilu działalności,
  6. podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania.


§19

Zarząd składa się z 3 członków; w tym prezesa, sekretarza i skarbnika.

§ 20

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. kierowanie pracami Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami,
  2. podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych i zatrudniania pracowników,
  3. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  4. przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
  5. określanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
  6. zwoływanie Walnych Zebrań,
  7. rozstrzyganie sporów między członkami, wynikłych z ich działalności w Stowarzyszeniu oraz spraw dotyczących nieprzestrzegania statutu, i uchwał władz Stowarzyszenia,
  8. prowadzenie dokumentacji członkowskiej.

Od uchwał Zarządu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, którego decyzja jest ostateczna. Odwołanie to powinno być wniesione w formie pisemnej, za pośrednictwem Zarządu, w ciągu 14 dni od podjęcia kwestionowanej uchwały.

§ 21

  1. Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków. Przewodniczącego wybiera Komisja na swoim pierwszym zebraniu.
  2. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia. Dokonuje co najmniej raz w roku kontroli działania Stowarzyszenia, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem rzetelności i gospodarności.
  3. Komisja składa sprawozdanie na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności i wnioskiem w sprawie absolutorium dla Zarządu.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej
    • nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, ani pozostawać z członkami organów zarządzających w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    • nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
    • nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w obowiązujących przepisach.


Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia.

§ 22

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
  2. Na fundusz Stowarzyszenia składają się:
    1. wpisowe i składki członkowskie,
    2. dotacje, darowizny, zapisy i spadki,
    3. środki ze zbiórek publicznych,
    4. dochody z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    5. środki finansowe z programów Unii Europejskiej.
  3. Z majątku Stowarzyszenia zabrania się:
  • §  udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi, pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi"
  • §  przekazywania jej majątku na rzecz ich członków, członków organów lub osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  • §  wykorzystywaniu majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,  


§ 23

Rachunkowość prowadzi się według obowiązujących przepisów.
Rok kalendarzowy jest rokiem sprawozdawczym

§ 24

  1. Dla ważności pism i zobowiązań w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu w tym prezesa lub skarbnika.
  2. Dla ważności innych pism wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu w tym prezesa lub sekretarza.


Rozdział VI
Zmiany statutu i rozwiązanie się Stowarzyszenia

§ 25

Uchwałę o zmianie statutu oraz rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.

§ 26

W razie rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną oraz postanawia o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.

Zapraszamy również na stronę internetową

 

Przedsiębiorstwa Społecznego "Gospoda Jaskółeczka", które powstało z inicjatywy

      S.O.Z.P. " WZAJEMNA POMOC" w Radomiu


www.jaskoleczka.pl